Autor Wątek: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca  (Przeczytany 2225 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pawelessss

  • Pytak
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #30 dnia: Styczeń 03, 2018, 11:31:57 am »
Wypunktuję kilka rzeczy:

1/Pompa na powrocie - gdzie i jak wysoko nad najwyższym grzejnikiem jest zbiornik wyrównawczy
2/ Zawór VTC do ochrony powrotu- od kotła do zaworu grubsza rura i podmieszanie do VTC wziąć z tej grubszej.
3/ Gniazdka elektryczne przenieść wyżej ponad rury
4/Odpowietrznik za pompą cwu powinien zostać przeniesiony na rurę powrotu z bojlera ponad obejście szafki.
5/Jeśli przed pompą cwu jest odejście na podłogówkę i nie ma na niej zaworu zwrotnego, to pompa cwu będzie mieszać wodę z kotła z obiegiem podłogówki (w momencie postoju pompy podłogowej)
6/Sprawdż i dopilnuj przed zalaniem posadzek, czy zasilanie grzejników VK jest po stronie wewnętrznej grzejnika. Póżniej będziesz musiał sztukować PEX zasilania na rozdzielaczach
7/Nie widzę obniżenia temperatury na podłogę - o ile dolny rozdzielacz w kotłowni to ogrzewanie podłogowe?

Tak jak wspomniałem zdjęcia nie są chronologicznie tylko ułożone tak od lewej do prawej w kotłowni + góra, żeby się nie pogubić z tymi rurami wszystkimi. Dzisiaj będę na pewno na budowie i zrobię zdjęcia nowe, aktualne foty. Nie mam w ogóle "normlanej" podłogówki. Posiadam grzejniki na parterze oraz na górze na rozdzielaczach. Po prostu w każdym rozdzielaczu do belki na powrocie jest dodatkowo wpięta jedna pętla podłogówki (około 20-30 metrów) w łazience na zaworze HERZ - RTB Mini. Taka proteza, żeby było cieplej. Co do pytań:

1) Własnie nie ma zdjęcia ze zbiornikiem. Jest on założony na poddaszu (ocieplony wełną) także jest najwyższym punktem instalacji.
2) Czytając forum zastanawiam się czy nie pozbyć się tego zawrotu VTC i po prostu miec non stop włączoną pompę na CWU. Grzałbym wtedy do 55-60 stopni na kotle i miałby ciepły powrót. Czy dobrze to rozumiem? Czy raczej inaczej to działa?
3) Gniazdka elektryczne są już zamonotwane mniej wiecej na wyskości zaworu VTC (wrzuce nowe zdjęcia)
4) Czy ten odpowietrznik na zasialniu jest kompletnie zły? Konsultowałem to kiedyś na innym forum i tak mi polecono. Poniżej schematy.

https://ibb.co/nHhwrb
https://ibb.co/ks3f1b

5) Tak jak wyżej. Nie mam pompy podłogowej. Mam dwie pompy CO i CWU. Podłogówka jest na "protezie" zrobiona podpięta po porstu na RTLu na poworocie w belce do grzejników. Wrzucę zdjęcia dokładniejsze dziś.
6) Posadzki są zalane :D
7) Brak ogrzewania podłogowego :D

Te zdjęcia niechronologicznie były głupim pomysłem. Wrzucę dziś jeszcze raz całą kotłownie ale na aktualnych zdjęciach.
Skam-P 12 kW + AZPP + SPPv2
https://ekotlownia.pl/sterownik-5/426

Offline gmaj22

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1254
  • Reputacja: 40
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 03, 2018, 11:54:12 am »
2/ Można się pozbyć i powrót chronić pompą CWU lub wstawić zamiast niego trójnik i zawór na rurze podmieszania. Tylko czy nie lepiej, zamiast non stop włączonej pompy cwu, zrobić oba obiegi na jednej pompie? Albo spiąć oba obiegi za pompami i jedną pompę miec w zapasie :)
3/ U Ciebie rura powrotu cwu omija szafkę rozdzielaczową i ten syfon należy odpowietrzać. Na innym forum pewnie tego nie widzieli ;)

OK..brak podłogówki. Tylko pamietaj, aby zawór RTL był na końcu pętli a nie jej początku. To jest 20-30 metrów bieżących, czy kwadratowych?

Offline pawelessss

  • Pytak
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #32 dnia: Styczeń 03, 2018, 12:25:10 pm »
Te pomieszczenia mają około 6 mkw. Z tego co pamiętam te pętle miały mieć mniej niż 50 metrów rury i mają własnie koło 20-30. Ten odpowietrznik powinienem założyć dodatkowo na powrót i zdjąć z tej rury zasilającej czy na zasilaniu też powinien zostać?

Kurde do tych kombinacji i tak będę musiał wziąć majstra bo ja to dwie lewe wiec chciałbym zrobić to tak, żeby dużo nie przerabiać i żeby polepszyć stabilność instalacji oraz zmniejszyć spalanie. Co byś zatem rekomendował? Najłatwiej chyba byłoby zdjąć ten VTC i zrobić coś takiego jak na rysunku?

#Edit
Co do tego zaworu na rurze podmieszania to miałoby to wyglądać jak na drugim rysunku czy jednak nie jest to takie proste? :D

« Ostatnia zmiana: Styczeń 03, 2018, 12:37:57 pm wysłana przez pawelessss »
Skam-P 12 kW + AZPP + SPPv2
https://ekotlownia.pl/sterownik-5/426

Offline gmaj22

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1254
  • Reputacja: 40
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 03, 2018, 12:46:34 pm »
Jest to właśnie takie proste :) Zawór najlepiej grzybkowy zamiast kulowego.

Offline pawelessss

  • Pytak
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #34 dnia: Styczeń 03, 2018, 12:54:53 pm »
Ok, czyli muszę dać odpowietrznik na rurę powrotu z zasobnika (i zdjąć odpowietrznik z rury zasilania?) oraz po prostu zmienić VTC na trójnik i dać zwór kulkowy? Wtedy zostawiam pompę CWU włączoną non stop i mogę grzać piec do 55 stopni?

Aktualnie mam tez pompę CO ustawioną na III. Jak dam na I to spaliny powinny spaść trochę nie wpływając na pracę kotła oraz ciepło w domu? Dodatkowo, warto jeszcze wrzucić zawirowacze żeby obniżyć spaliny?

Stosując te zmiany instalacja powinna być stabilna oraz spalanie by trochę spadło?
Skam-P 12 kW + AZPP + SPPv2
https://ekotlownia.pl/sterownik-5/426

Offline gmaj22

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1254
  • Reputacja: 40
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #35 dnia: Styczeń 03, 2018, 01:18:04 pm »
1/odpowietrznika z rury zasilania ściagać nie musisz-moze tam zostać. Na powrocie tez nie musisz juz dodawać, jeśli obieg pracuje dobrze i nie tworzy się poduszka powietrzna.
2/Jeśli dasz trójnik z zaworem to pompa cwu nie musi chodzić non stop. Pompa c.o. natomiast tak -  wystarczy wyregulować przepływ przez zawór.
3/ Moc pompy c.o. dasz taką, aby najdalszy i najwyzszy grzejnik był ciepły. Jeśli są dobrze dobrane to wystarczy - jeśli za małe - trzeba będzie zwiększyć zadaną na kotle. Wskazane regulacja wstępna na zaworach termo lub rozdzielaczach na powrotach pętli.

Offline pawelessss

  • Pytak
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #36 dnia: Styczeń 04, 2018, 12:18:18 am »
Zgodnie z tym co pisałem wrzucam aktualny wygląd kotłowni. Dodatkowo dorzucam jak wyglądają u mnie grzejniki na parterze oraz piętrze. W kolejnym pliku palnik jak wyglądał dziś kiedy temperatura zadana na piecu była 59 stopni.

Aktualnie zmieniłem nastawy na 70 stopni na kotle ze względu na to, że w jednym z postów pisałeś, iż przy tym zaworze VTC 55 nie ma sensu palić na 59. Nie do końca rozumiem działanie tego zaworu ponieważ w domu było ciepło przy paleniu na 59 i powrocie około 35 a niby ten zawór otwiera się dopiero przy zmieszanej temperaturze 55. Mógłbyś mi to jakoś wyjaśnić?

Teraz przy 70 na kotle spalanie bardzo podskoczyło, chce sprawdzić czy się jakoś ustabilizuje i spadnie czy jednak ten VTC wywalić i chronić powrót CWU. Sam już do końca nie wiem jak powinno się grzać użytkując ten nieszczęsny zawór.

#EDIT
Niestety od rana zaciął mi się sterownik (jak byłem w pracy mama była zobaczyć w kotłowni i interfejs w panelu był zamrożony, nie dało się nic zmienić ani przejść do ustawień) oraz prawdopodobnie zerwała się zawleczka, ponieważ wg mamy ślimak nie podaje węgla.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2018, 10:58:49 am wysłana przez pawelessss »
Skam-P 12 kW + AZPP + SPPv2
https://ekotlownia.pl/sterownik-5/426

Offline gmaj22

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1254
  • Reputacja: 40
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #37 dnia: Styczeń 04, 2018, 12:18:37 pm »
Na pewno na temperaturę powrotu kotła (niezależnie od TZM) ma wpływ wpięty za nim powrót CWU, który wychładza w tym przypadku powrót. Temperatura powrotu cwu jest na pewno niższa niż nastawa TZM.
Napisz dokładnie, co mierzą czujniki zaworu oraz temp. wewnętrznej.
 
PS: Nie widać tego dokładnie na zdjęciach, ale jak jest wpięty powrót z dolnej belki rozdzielacza w kotłowni?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2018, 12:25:45 pm wysłana przez gmaj22 »

Offline pawelessss

  • Pytak
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #38 dnia: Styczeń 04, 2018, 12:30:31 pm »
Czujnik zaworu jest włożony teraz w VTC, a czujnik temperatury wewnętrznej mierzy temp. w kotłowni. Poniżej foty. U mnie CWU nie działa w ogóle aktualnie wiec woda w bojlerze jest cały czas chłodna a pompa CWU nie jest włączona. Dodatkowo wpięcie do układu zimnej wody z bojlera jest już za VTC więc jakby sam zawór nie bierze pod uwagę chłodnej wody z zasobnia. Tak to rozumiem chyba, że to inaczej działa?

Jeszcze raz co do VTC bo nadal nie umiem tego skumać. Mam na wyjściu z kotła 55 na powrocie 35 to zmieszanie nie daje na pewno 55 stopni. Więc dlaczego ten zawór się w ogóle otwiera i grzejniki są ciepłe? Nie rozumiem tego.

#Edit
Powroty z rozdzielaczy (wg zdjęć, dziś sprawdzę to dokładnie w kotłowni) są wpięte razem w trójnik i potem do VTC. Poniżej fota.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2018, 12:45:41 pm wysłana przez pawelessss »
Skam-P 12 kW + AZPP + SPPv2
https://ekotlownia.pl/sterownik-5/426

Offline gmaj22

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1254
  • Reputacja: 40
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #39 dnia: Styczeń 04, 2018, 02:00:41 pm »
Powroty z belek są OK. Ten zawó VTC 500 masz w "najcięższej" wersji do 55 kW, ale to nie zmienia faktu, że im mniejsza różnica temperatur między zasilaniem kotła a "nastawą" zaworu, tym jego efektywność większa.  Ważne są też przepływy, czyli  grubości rur i prędkość przepływu. (ciśnienie pompy).
Wg mnie to odcinek rury od wyjścia z kotła do trójnika rozdzielającego na zasilania rozdzielaczy powinien być 5/4 cala. Blisko kotła wpięte podmieszanie zasilania do VTC DN25 (Cu28). Powroty z belek do VTC mogą pozostać DN25.
Czujnik temp. wewn. dałbym na rurę powrotu z grzejników do VTC - to nieco rozjaśniłoby sytuację.
I zakręć którykolwiek zawór kulowy na obiegu ładowania bojlera. Wprawdzie jest na nim ZZ, ale lepiej mieć pewność, że nie dochodzi do zmieszania przez któryś trójnik.


Offline pawelessss

  • Pytak
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #40 dnia: Styczeń 04, 2018, 02:44:45 pm »
Dzięki za odpowiedź.

Rozumiem, że robiąc tak jak sugerujesz i tak musiałbym palic do 75 stopni?

Sporo tych przeróbek plus przeraża mnie że trzeba trzymać wysoką temperaturę na kotle. Chyba jednak wywalę ten VTC i włączę CWU na stałe. W takim wypadku jak dałbym zawór grzybkowy i za nim zwykły trójnik musiałbym gdzieś jeszcze dać zawór zwrotny, żeby zimna woda nie wpadała do ciepłej?

Czy jeśli chciałbym wyrzucić ten VTC, dać trójnik + zawór to byłoby koniec zmian czy muszę też dać te rurę 5/4 cala na wyjściu z kotła? Czy wystarczy tylko to co na rysunku?

Skam-P 12 kW + AZPP + SPPv2
https://ekotlownia.pl/sterownik-5/426

Offline pawelessss

  • Pytak
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #41 dnia: Styczeń 08, 2018, 10:36:25 am »
Te pomieszczenia mają około 6 mkw. Z tego co pamiętam te pętle miały mieć mniej niż 50 metrów rury i mają własnie koło 20-30. Ten odpowietrznik powinienem założyć dodatkowo na powrót i zdjąć z tej rury zasilającej czy na zasilaniu też powinien zostać?

Kurde do tych kombinacji i tak będę musiał wziąć majstra bo ja to dwie lewe wiec chciałbym zrobić to tak, żeby dużo nie przerabiać i żeby polepszyć stabilność instalacji oraz zmniejszyć spalanie. Co byś zatem rekomendował? Najłatwiej chyba byłoby zdjąć ten VTC i zrobić coś takiego jak na rysunku?

#Edit
Co do tego zaworu na rurze podmieszania to miałoby to wyglądać jak na drugim rysunku czy jednak nie jest to takie proste? :D

Jest to właśnie takie proste :) Zawór najlepiej grzybkowy zamiast kulowego.

Przetestowałem sobie u siebie zmiany, które zaproponowano mi na forum i spalanie spadło i jest całkiem ok. Teraz jeszcze tylko dorzucę zawirowacze. Postanowiłem jednak zrezygnować z zaworu VTC. Po przeanalizowaniu jego działania na spokojnie i testach w kotłowni chciałbym go usunąć zrobić trójnik z zaworem grzybkowym. Pytanie (podobne jak wcześniej) czy w tym wypadku musiałbym dodać zawór zwrotny czy on jest tam niepotrzebny i wystarczy tylko sam zawór grzybkowym i trójnik?

P.S.
Przy moim sterowniku przerzuciłem czujnik temp. wew. na rurę powrotu przy samym końcu, więc mierze temp. wody wpadającej do kotła.
Skam-P 12 kW + AZPP + SPPv2
https://ekotlownia.pl/sterownik-5/426

Offline tomek

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 865
  • Reputacja: 17
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #42 dnia: Styczeń 08, 2018, 10:47:34 am »
Wyrzucając zawór zwiększysz różnicę miedzy zasilaniem a powrotem i spalanie i spaliny znowu wzrosną .

Ps. Przeprowadz próbę wcześniej.

Offline gmaj22

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1254
  • Reputacja: 40
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #43 dnia: Styczeń 08, 2018, 05:26:14 pm »
Jesli trójnik z zaworem do podmieszania na powrót, to musisz średnice dobrze dobrać, zeby pózniej nie mieć problemów z regulacją. Odejścia na instalację są 22 czy 28? Wyjście z kotła 5/4" jak najbardziej wskazane.


Offline pawelessss

  • Pytak
  • *
  • Wiadomości: 18
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Notoryczny błąd Er14 - wygaszanie pieca
« Odpowiedź #44 dnia: Styczeń 14, 2018, 05:55:52 pm »
Witam ponownie,

co do poprzedniego posta to odejście na rozdzielnice to 28.

Aktualnie mam dwa problemy.
Po pierwsze wydaje mi się, że moja pompka CO (Curcula 25-40 180 http://arka-instalacje.pl/produkty/pompy-obiegowe-i-obejscia-pompowe/circula/pompy-elektroniczne/ ) nie jest w stanie na pierwszym biegu rozprowadzić ciepła po wszystkich grzejnikach. Piętro jest praktycznie zawsze ciepłe, natomiast parter zimny.
Drugi problem jest taki, że włączyłem pompę CWU, aby podgrzać powrót. Zawuażyłem, że jak działa CWU to odejście ciepłej wody na rozdzielacza parteru jest zimne, co sprawia, że wszystkie grzejniki są zimne. Co może być tego przyczyną? Poniżej foto.


Skam-P 12 kW + AZPP + SPPv2
https://ekotlownia.pl/sterownik-5/426